spacer.png, 0 kB






spacer.png, 0 kB
Licht van de Heilige Geest PDF Afdrukken E-mail

Vaak door mij gebeden woorden...

Here onze God,
De bijbel ligt opgeslagen en wij hebben ons neergezet om te luisteren. Daarom bidden wij U, wees aanwezig in het Woord. Laat de lezing en de prediking zijn...
          tot een wegwijzing voor wie dwalen
          tot een aansporing voor wie traag zijn
          tot een verzekering voor wie twijfelen
          tot een inspiratiebron voor moedelozen
          tot een vertroosting voor de treurenden
Geef zo in onze harten het getuigenis van Uw Heilige Geest. Wij bidden het u in Jezus' naam. Amen.

Here onze God,
Wij hebben hier op de liturgische tafel de bijbel in groot formaat met daarin woorden en geschriften van oud Israël en de vroege kerk.
Heer, wij geloven dat het niet zomaar woorden zijn. Mensen hebben ze weliswaar gesproken en neergeschreven. Maar wij geloven dat U erin mee komt. Daarom noemen we het Uw Woord.
Heer, wil met uw Heilige Geest in ons werken vandaag als we lezen en spreken en luisteren. En laat dat wonder opnieuw gebeuren - dat U erin mee komt! Amen.

Gebed om verlichting met de Heilige Geest (bij de opening van de bijbel) op 10 januari 2010
Here onze God,
Wij spreken niet zelden voor onze beurt, berijden onze dierbare stokpaardjes, presenteren onze mening en hebben de mond vol over 'hoe het moet en hoe het niet moet'. Wij praten heel veel en zijn niet altijd veelzeggend. Heer, Wij luisteren niet zelden maar half... We horen wat we horen willen en gaan verder waar we gebleven waren. Het is zo moeilijk om stil te zijn en op te letten - wat een ander bedoelt - wat er achter woorden en achter een verhaal schuil gaat. Wij bidden U, wil onze mond en onze oren heiligen, reinigen, zodat we leren luisteren naar U en getuigen worden van Christus. Maak dat waar door het werk van uw Heilige Geest. Amen.

Gebed om het licht van de Heilige Geest aan het begin van de dienst van het Woord (24 januari 2010)
Here onze God,
Wat maakt een toespraak tot een preek? Wat maakt een vertelling aan de kinderen tot een getuigenis van hoop en een heenwijzing naar U? Wat maakt een lied tot een lofzang? Wat maakt een reeks gedachten tot een gebed? Wat maakt een boek met letters en zinnen tot Heilige Schrift? Wat maakt een verzameling luisteraars tot gemeente van Christus? Here, het is uw Heilige Geest die gekomen is op het Pinksterfeest. Here, geef ook ons die Geest. Amen.

Gebed om de verlichting met de Heilige Geest (20 maart 2011; gezongen is EvLb 261)
Here onze God,
Aan uw voeten, Heer, is de hoogste plaats. Daarom hebben wij ons hier neergezet om te luisteren.
Maar dat luisteren is niet zo gemakkelijk.
Wij laten elkaar zelden uitspreken.
Wij overschreeuwen ons geweten.
Wij hebben geen weet meer van de stilte en van stil zijn.
Heer,
Zoals een boer de akker openlegt en komt met het goede zaad - kom zo in ons leven en laat het in ons groeien:
het geloof
de hoop
en de liefde
Kom, Heilige Geest. Daal tot ons neer. Amen

Gebed over verlichting met de Heilige Geest (16 oktober 2011)
Here onze God,
Wij danken u dat u ons taal gegeven hebt en woorden en betekenis en zin. En meer nog dan dat is ons deel! Wij hebben ook nog eens uw WOORD met hoofdletters.
Heer, belangrijker dan al ons gepraat is de stilte - uw stilte - gevulde stilte! Daarin leren we luisteren.
Heer, leer ons stil zijn. Leer ons luisteren.
En als er gesproken wordt... laat 't zijn een luisterend spreken. Amen

Gebed om de verlichting met de Heilige Geest (20 nov 2011)
Here onze God,
Voor we uit de Bijbel gaan lezen, bidden wij tot U. Wij zijn vaak zo hardhorend of bijziend. Ons ontgaat zo gemakkelijk het luide geroep van profeten en apostelen en dienaren van uw kerk. We hebben geen tijd en aandacht voor de stille stem van het hart. We kijken veelal niet verder dan de waan van de dag. We zien de dingen niet in perspectief. Uw Rijk als punt op de horizon. Here, open ons de oren en de ogen door uw Woord en Geest. Zo bidden wij uit genade alleen. Amen.

Gebed om het licht van de Heilige Geest (27 nov 2011)
Here onze God,
Soms ontgaat ons de ernst van het leven. Dan maken we er een spelletje van en we proberen ons voor U te verstoppen. Maar U staat geduldig andersom. U telt tot honderd, tot hondertien... en roept: "Ik kom". We danken U dat U ons altijd weer komt zoeken, het schaap dat verdwaald is, een mens die verloren is. Here, Wij danken U, dat U ons altijd weer weet te vinden. In de donkere krochten van het bestaan. Ook al zijn we ver van u weggezworven. Kom met uw Geest, Here. Haal ons te voorschijn en breng ons aan het licht. Kom, Heilige Geest. Wij willen ons door u laten vinden. Amen. (Naar het gedicht van Jan Wit, Dit is de tijd)

Gebed om het licht van de Heilige Geest in de 'ik-vorm' naar Gezang 326 uit het Liedboek voor de kerken.
Here God,
Een rijke schat aan wijsheid
Geeft u mij in uw Woord
't Geeft moed, daar ik op reis ben,
want daarmee kan ik voort!
Uw Woord is mij een licht
en als ik in vertrouwen
daarnaar mijn leven richt,
mag ik erin aanschouwen
uw vriend'lijk aangezicht.
Amen.

Here onze God,
Wij leven in een wereld waarin duizend stemmen ons omringen. Meningen en overtuigingen die ons vaak schreeuwerig opgedrongen worden. Reklame die bij ons in probeert te breken. Informatie die ons manipuleert. Stemmen die ons onzeker maken. Nieuws dat ons bang maakt of verdrietig of machteloos.
Heer, laat ons temidden van al dat tumult uw stem verstaan. Het waarachtig getuigenis van profeten en apostelen - uw wijsheid van eeuwen her. Heer, u klopt op onze deur totdat wij opendoen. Kom bij ons binnen met het getuigenis van uw Heilige Geest... de stille stem van ons hart. Kom bij ons met het levende Woord, het woord dat leven doet. Amen. (gebeden op zondag 19 febr. 2012)

In Psalm 43 vers 3 en 4 vinden we het mooiste gebed bij de opening van de Schrift. Ik lees het u voor. Daarna zullen we bidden.
Here onze God,
Hier ligt de bijbel opengeslagen. Hier mogen wij uw woorden horen. Dat heeft ons hier in uw huis gebracht. Dat bracht ons tezamen. Dat is onze hoogste vreugde en daarvan zingen wij. Kom dan met Uw Geest en zend ons uw licht en uw waarheid. Laten zij ons geleiden. Amen.

Tags: gebed om het licht van de Heilige Geest; verlichting met de Heilige Geest; opening van de schrift

 

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB