spacer.png, 0 kB






spacer.png, 0 kB
Doopsbediening PDF Afdrukken E-mail

De doop is van ouds de initiatierite van de kerk. Als je gedoopt bent hoor je erbij. Je bent ingedoopt in Christus en dus voortaan een lidmaat van het lichaam van Christus met een eigen specifieke plaats en functie. Als een zichtbaar teken voor de gedoopte gemeente staat op het liturgisch centrum naast de tafel, de kansel en de Paaskaars ook het doopvont.

De betekenis van de doop

Wij worden gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Bij de Vader, onze Schepper ligt onze oorsprong. Onze naam wordt met Hem verbonden. Dat betekent dat de Eeuwige zijn armen onder ons houdt (Deutr. 33:27). Jezus Christus is onze gekruisigde en verrezen Heer. Wij zijn met en door Hem dood voor de zonden en opgestaan tot een nieuw leven. De Heilige Geest is ons tot onderpand gegeven (2 Cor. 1:22). De Geest is waarmerk van échtheid. Door de Heilige Geest werkt Christus in ons en is hij bij ons. Zo worden we méér en méér een nieuwe schepping.

Teken van het verbond

"Verbond" is in de bijbel een grondwoord! God heeft een verbond met ons. Dat betekent dat Hij ons trouw is en altijd zijn "ja-woord" gestand zal doen. Wie tot hem komt, zal nooit tevergeefs tot Hem roepen. God zal al Zijn beloften aan ons waar maken. Wij behoren toe aan Zijn toekomst en zijn kinderen van het Koninkrijk!
Wegkomend uit de gereformeerde traditie praktiseren wij in onze gemeente de kinderdoop. Wij zijn namelijk van mening dat Gods beloften en de nieuwe werkelijkheid van Christus ook voor onze kinderen is. Dat is voor de kinderen geweldig om te mogen weten: Ik ben van Christus! En het is voor vaders en moeders een enorme troost. Ons kind is geborgen bij God. Nog voor wij "ja" kunnen zeggen heeft God  "ja"  gezegd tegen ons. God is ons in zijn liefde altijd een slag voor. De trouw van Zijn verbond loopt als een vangnet onder heel ons leven door.
Het teken van het verbond is natuurlijk ook voor de volwassene die tot geloof gekomen is. De volwassene belijdt in kring van gemeenteleden het geloof en ontvangt de doop. De kinderen worden gedoopt en leggen daar bij het volwassen worden hun belijdenis tegen aan. Daar is de volgorde omgekeerd. Doop en belijdenis blijven altijd twee kanten van één medaille.

Het water van de doop

Over het water van de doop zijn twee dingen te zeggen. Het is in de eerste plaats het symbool voor de afwassing van de zonden. Daar wordt vaak verkeerd over gedacht. Alsof zo'n onschuldig kind al zoveel gezondigd zou hebben. Vergeten wordt dan dat wij leven in een gevallen wereld, waarin de zonde zich in ieder mensenleven noodzakelijkerwijs manifesteert. Niemand is daar vrij van. Maar wie gedoopt is mag er zeker van zijn, dat de vergeving van zonden door het werk van Christus voor hem of haar als een belofte is weggelegd!

In de tweede plaats is "water" oersymbool van leven. Het leven op aarde is in het water ontstaan. Nog steeds ontwikkelt zich ons prille leven in het (vrucht)water! Wij worden uit het water geboren. Ook deze symboliek is in de bijbel rijk vertegenwoordigd. In Romeinen 6 lezen we over de doop als een zondengraf. Als wij ondergedompeld worden verdrinkt / sterft onze oude mens. Als we daarna boven water komen, staan we op tot een nieuw leven. We zijn opnieuw geboren... wedergeboren. We zijn in en door Christus een nieuwe schepping. We zijn zo nieuw dat er een nieuwe naam klinkt: onze doopnaam.

De handoplegging

Nieuw worden en nieuw blijven is twee! Als de doop bediend is legt de voorganger de dopeling de handen op en spreekt een gebed uit. Dat is het gebed om de Heilige Geest. Alleen door de werking van de Geest zal de dopeling voortaan een nieuwe mens kunnen zijn en blijven. In het gebed bij de handoplegging klinkt de dooptekst - een woord uit de bijbel dat de dopeling meekrijgt voor onderweg. Die tekst schrijven wij op de doopkaart. Dat is een tastbare herinnering aan de bediening van de doop. De symboliek van het water is er maar één keer nl. bij de doop. De symboliek van de handoplegging mag altijd herhaald worden. Het is - om het eens mooi te zeggen - het repeteerbaar moment van de doop. De handoplegging is er als een zegen bij het belijdenis doen, een uitzending, een bevestiging in het ambt - bij de ziekenzalving, het ministry-gebed of bij de laatste zegen voor een stervende.

Ouders en doopgetuigen

Als er in onze wijkgemeente een kind gedoopt wordt, gaan wij ervan uit dat ten minste één van de ouders belijdenis heeft gedaan of dat in dezelfde dienst zal doen. Dat moet niet beleefd worden als een harde voorwaarde. In de doop van het kind is de belijdenis van de ouders verondersteld. De doop is een heenwijzing naar Christus (teken en zegel). Hoe kun je dat willen voor je kind als het niet je eigen overtuiging is. Die vóór-onderstelling is overigens niet alleen kenmerkend voor de geloofsopvoeding. Overal in onze samenleving gaat men daarvan uit. Wat goed genoeg is voor ons kind geniet onze volledige instemming!
Een oude traditie uit de geschiedenis van de kerk hebben wij in ere hersteld. Het is mogelijk dat er doopgetuigen optreden bij de doopsbediening aan een kind. Deze peter of meter neemt mede verantwoordelijkheid voor de christelijke opvoeding van het kind. Naast de doopgelofte van de ouders zal er in voorkomende gevallen ook een vraag voor de peter en/of meter geformuleerd worden.

Kinderen van het licht

Omdat de dopeling voortaan mag delen in het licht van Christus, wordt voor hem of haar tijdens de dienst een doopkaars ontstoken aan de Paaskaars en op de liturgische tafel geplaatst. De doopnaam en doopdatum staan op de kaars samen met de symboliek van de dolfijn op het anker. Voor een beschrijving van deze symboliek - klik hier op doopkaars. De doopkaars kan op de doopverjaardag een kort moment gebrand worden. Dat kan aanleiding zijn voor een ogenblik van meditatie of een gesprek met de kinderen.

Aanvraag van de heilige doop

Wie de heilige doop aan wil vragen voor zichzelf of voor een kind neemt contact op met het Pastoraal Bureau. Het Pastoraal Team beslist over de doopaanvragen. Altijd vindt er een voorbereidend gesprek plaats met de predikant. Als er meerdere dopelingen zijn, vindt dat gesprek meestal plaats in groepsverband.

Doopboek

Van de Stadsdennenkerk wordt een doopboek bijgehouden. Vanaf 1988 is de lijst voor zover wij na kunnen gaan compleet.

 

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB