spacer.png, 0 kB






spacer.png, 0 kB
preek 27 nov 2011 PDF Afdrukken E-mail
Tuesday 29 November 2011

Preek gehouden in de Stadsdennenkerk te Harderwijk op de eerste advent 2011 (27-11-11). De lezingen waren Jesaja 64 (+ 63 vers 19b; niet in alle vertalingen hetzelfde genummerd) en Lukas 1:11-17. De OT-lezing was volgens het oecumenisch leesrooster. De NT-lezing sloot aan bij het verhaal van de kinderdienst.

Gemeente van onze Heer Jezus Christus,
Dit is een iPhone. Ik moet wat preciezer zijn: Het is een smartphone van Apple. Tegenwoordig zie je de mensen over straat gaan met dat ding voor zich in de hand. Op een verjaardagsfeestje zitten ze er allemaal mee en doen de laatste spelletjes of er zit er één op te scheppen over de nieuwste snufjes van de iPhone 4 S. Eigenlijk is het een kleine computer. Je hebt een desktop voor op je bureau, een laptop voor op je schoot en een palmtop voor op de palm van je hand. Er zitten kleine programmaatjes in. Dat noemen we apps (komt van applicaties). Een populair programma is facebook. Eén van de sociale media. Je legt een profiel aan. Je zet je profielfoto erbij. Je kiest je vrienden. Zo heb je een netwerkje om dingen uit te wisselen. Bijv. "gefeliciteerd" of "Dit is een fotootje van mijn kleinzoon" of "Ons dochtertje heeft haar arm gebroken."

Ik geloof niet dat ik op faceboek ga. U moet ook weer niet te veel van mij weten. En ik vind een website al meer genoeg. En zeker het bijhouden daarvan...

Maar stel dat Jesaja een iPhone had gehad en op facebook zat - zo kort na de ballingschap en weer terug in Jeruzalem. Wat zou hij dan voor berichten ontvangen? Nou, bijv. van een goede vriend: "Jesaja, de fam. Cohen is onlangs ook teruggekeerd uit Babel. Ze hebben hier een woning gevonden. Maar ze gaan niet meer naar de synagoge op sabbat. Jammer!" Of van een andere bevriende relatie: "Jesaja, heb je ook gehoord dat de priesters in Jeruzalem de herbouw van de tempel opnieuw hebben uitgesteld?! Ze zeggen dat er geen geld is. Het is schandalig. De tempel ligt nu al tientallen jaren in puin sinds Nebukadnezar hem verwoestte." Of van een collega-profeet: "Het lijkt wel alsof de mensen niets geleerd hebben van de ballingschap in Babel. Niks geen dankbaarheid aan God voor de terugkeer in Israël. Ze laten Gods wet voor wat hij is. Ze zondigen erop los!" Je kunt bij facebook op een duimpje drukken. Zo van... I like this! Dat doet Jesaja dus mooi niet. Hij schrijft een reactie: "Ik ben het helemaal met je eens. Ze verontreinigen zich met allerlei zonden. Ze zijn als een bezoedelde lap." Letterlijk staat er: ...als een stuk maandverband. Menstruatiebloed was onrein! Ik kan me voorstellen dat een goede vriendin van Jesaja - ook op facebook - heeft teruggeschreven: "Oké Jessie, ze zondigen erop los. Maar probeer het wel een beetje netjes te houden."

In Jesaja 64 brengt de profeet de nood en de verlorenheid en de ontaarding van zijn volk onder woorden. Maar hij spreekt ook van hoop en verwachting. Jesaja wordt wel de profeet van het messianisme genoemd. Hij heeft als geen ander in de oudtestamentische tijd stem gegeven aan het verlangen naar verlossing. Hij kon wel een beetje choqueren. Dat hebben we net gemerkt. Maar hij was ook heel dichterlijk. "Heer, 't lijkt wel alsof U uw aangezicht verbergt en ons aan ons lot overlaat!" "Scheur toch de hemel open. Daal af om orde op zaken te stellen." De hemel werd in de toenmalige tijd wel als een weefsel voorgesteld. In psalm 19 wordt het uitspansel, de hemelkoepel, een tent genoemd. Jesaja zegt: "Heer, scheur dat tentdoek toch open en laat uw heerlijkheid zien. Blijf niet langer onbewogen. Blijf niet zwijgen. Laat ons niet langer lijden."

Jesaja gelooft in Gods reddende tussenkomst. Wanneer Gods interventie komt, weet hij niet, en hij weet ook niet wat God zal doen. Maar het zal ontzagwekkend zijn - de bergen zullen beven en wankelen wanneer God verschijnt. Zo wordt ook gesproken over het komen van God in Richteren 5:4 (het Lied van Debora).

Jesaja weet ook zeker dat God zijn werk afmaakt. Hij is als een pottenbakker. Zo'n pottenbakker heeft een draaitafel die hij de voeten aandrijft. De natte klei vormt hij met de handen. Als de vaas of de pot mislukt is, maakt hij er weer een grote klomp klei van en begint opnieuw. Wij zijn de klei. God maakt van ons een voortreffelijk stuk ambacht. Hij maakt het af.

Jesaja gelooft in een God die ingrijpt en afmaakt wat hij begonnen is te doen. Daar verlangt hij naar. Daar strekt hij zich naar uit. Het messianisme van Jesaja culmineert in de boodschap van Johannes de Doper - de heraut van Koning Jezus. "Bekeert u, want het Koninkrijk is nu heel dichtbij gekomen." Als Zacharias doorkrijgt dat de komst van de Messias op handen is, is hij met stomheid geslagen. De wereld houdt de adem in. En dan in de Kerstnacht scheurt God de hemel open. In het licht dalen engelen af. Zij zingen "Ere zij God". En God geeft Zijn Zoon, mens onder de mensen. De Messias. Wat dát betekent gaan we in de komende weken weer bedenken. Het is Advent. Het wordt straks weer Kerstfeest.

Advent wordt gekenmerkt door verwachting. We kijken verwachtingsvol uit naar het Kerstfeest. En omdat we gemeente van Christus zijn kijken we met nog meer gespannen verwachting uit naar zijn wederkomst.

Laten we daarbij niet de fout maken van Jesaja's tijdgenoten. Laat de tempel, Gods kerk niet als een ruïne liggen, zonder haar op te bouwen. En laat je niet bezoedelen door de zonden van deze wereld. Eens scheurt God het voorhang van de wolken (Lb Gez. 300). Dan wordt alles nieuw. De hemelse Pottenbakker zet een meesterlijk stuk vakmanschap neer. Bij de wederkomst van onze Heer Jezus Christus. Daar wachten we op.

Ik kom nog een keer met die iPhone. In de Bijbel staat dat alle mensen hem zullen zien als Jezus terugkomt op de wolken. "Elk oog zal hem zien." Als kind dacht ik altijd. Hoe kan dat nou? Kan iederéén hem zien? Op hetzelfde moment? Ik en mijn tegenvoeters, mijn antipoden die in Nieuw Zeeland wonen? Een wereldomvattend gebeuren? Maar nu ik dit ding in mijn hand houd, denk ik: De wereld is klein geworden. Het internet omspant de hele aarde. Ik zie, ik hoor wat overal gaande is. De wereld ligt in mijn hand. Ja, ik ben ervan overtuigd dat elk oog hem zal zien als Jezus wederkomt. In no time en overal. Amen.

 

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB